Prantsusmaa sillutas paavstlusele tee võimule

Prantsusmaa põlisrahvaks olid gallialased (galaatlased, keldid), kelledest kaks suguharu olid siirdunud elama Väike-Aasiasse. Nemad seal said apostel Pauluse misjonipõlluks. Aga näib, et rohkemgi gallialastest olid sunnitud 4.sajandi paiku oma elukohta vahetama. Muist tulid Läänemere idakaldale – neist said lätlaste esivanemad; muist läksid Britanniasse, Iirimaale. Üldse olid gallialased Lääne-Euroopas väga laialdaselt levinud rahvas; kuni 4.sajandil hakkasid nende aladel metsases Kesk-Euroopas elama germaani hõimud: läänegoodid, burgundid ja frangid. Need segunesid kohalikega ja frankide, ilmselt kõige tugevama hõimu järele hakati läänepoolseimat nimetama frankideks (prantslasteks). 

Frangid olnud heledajuukselised, õlgadele allalangevate lokkidega. Aga selliseid lokke tohtinud kanda ainult hõimupealikud, teised pidid oma juuksed lühemaks lõikama. Frangi kuningas Merovingil (Merowech) oli poeg Childerich, kes aga riigist välja aeti, sest et ta  oma lokkidega naisi võrgutama kippus. Childerich leidis varjupaiga Tüüringeni kuningalossis. Kaheksa aasta pärast kutsuti ta siiski tagasi, kuna tema isa suri ja tarvis oli troonipärijat. Kuid temasse armunud Tüüringeni kuninga abikaasa Basina põgenes oma mehe juurest ära Childerichi juurde. Nende kooselust sündis poeg Chlodovech, kes 15-aastaselt frangi kuningaks sai.

Chlodovech sõlmis liidulepingu burgundidega. Need elasid sel ajal Lyoni ümbruses. Burgundid tunnistasid põhimõtteliselt juba kristlust, kuid võitluses võimu nimel usk neile palju ei tähendanud. Üks Burgundia troonile pürgijatest, Gundobald, kägistas kuninga ja tõukas tema abikaasa kaljult alla vette, nii et naine uppus. Tütar Chlotilde (Grothilde) sai naiseks Chlodovechile. Chlotilde kristlik meelsus ja vaikne misjonitöö mehe juures tulemusi ei andnud. Mida ligitõmbavat toores ja vägivaldne Chlodovech ristilöödud Kristuses leidma pidigi! Chlodovechil aga  tuli ette   sõda  alemannidega, kes olid  samuti germaanlased. Alemannid elasid  Reini jõe kesk-ja ülajooksul. Hirmuäratavas  lahingus alemannidega lõid  frankide  read  vankuma. Suures hädas  tulnud Chlodovechile meelde  oma naise  sõnad, et inimeste eneste valmistatud puuslikest jumalad ei ole võimelised palveid kuulma. Jeesus on maailma looja ja ka selle üle  valitseja.   Chlodovech tõstis silmad taeva poole ja hüüdis appi kristlaste Jumalat. Ta andis  tõotuse  tulevikus  üksnes  teda  austada ning  teenida. Siis juhtus, et alemannide kuningas langes  noolest läbistatuna. Tema  surm tekitas  leeris segaduse, mis lõppes  alemannide kiire põgenemisega.

Chlodovech pöördus koju võitjana. Reimsi linn  võttis  teda vastu  piduehtes. Chlodovech ja koos  temaga 3000 ülikut  siirdusid nüüd katedraali kuninga  tõotust  täitma. Kiriku altari ette  sõitis Chlodovech  ratsahobuse  seljas, purpurmantlis ja kroon peas.  Katoliiklasest  piiskop Remigius toimetas  sümboolse ristimistalituse. See oli aastal 496. Selline formaalne ristimise vastuvõtmine aga ei tähendanud Chlodovechile veel uut, kristlikku loomust. Kaugel sellest! Chlodovechi huvitas kõige enam oma maise kuningriigi kindlustamine. Võitluses  võimu pärast  ei kõhelnud  ta tapmast  kõige lähemaidki sugulasi. Kiriku dogmadest ja  distsipliinist ta ei hoolinud. Kiriku sinodid pidid arvestama frangi kuninga soovidega. Kuningas oli see, kes määras piiskoppe ja  müüs vaimulikke ameteid raha eest isegi päris paganatele. Traditsioon nõudis, et Roomas ametisse valitav paavst  astuks “peetruse troonile” tühjade kätega. Seda maisest  varast   rituaalse loobumise akti  osati suurepäraselt pöörata valimiskingitusteks või lubaduste andmiseks. Vastutasuks pidas opositsioon oma suu kinni. Kuna  vaimulikkond kujunes välja nüüd põhiliselt ikka rikaste hulgast, siis  tehti kirikule ka  rikkalikke kingitusi. Nõnda rikastus rooma-katoliku kirik küll aineliselt, kuid vaesustus vaimulikult. Frangid ise asusid oma rahvuskaaslastest germaanlasi ristiusku pöörama. Sõjakäigule minnes võeti ikka ka vaimulikud kaasa, ristimistalituste toimetamiseks. Vastutõrkujate jaoks oli relvahirm. Kristlik kirik oli saanud frangi valitsejatest tugeva ilmaliku toe, sest kõik, kes ei soovinud allutada end rooma piiskopi käe alla, loeti vaenlasteks. Samas aga on prantsuse katoliiklik kirik läbi sajandite püüdnud Roomast materiaalses osas võimalikult sõltumatu olla. Frangid kindlustasid paavstlusele teed võimule, kuid frangi riik, Prantsusmaa, oli ka see, kes 18.sajandi lõpul paavstlusele “surmahaava” andis. Paavst kaotas Kirikuriigi Itaalias. Riigiks on tal praegu keskmise talukoha suurune Vatikan. Prohvetikuulutuse kohaselt aga pidi see surmahaav pidi ära paranema (Ilm.13,3). Tänapäeval on paavst jälle poliitikamaailmas arvestatav tegelane. 

Rubriigid: Uncategorized. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar